آگهی مشاغل صنعتی و خدماتی

آگهی مشاغل صنعتی و خدماتی در تهران ، اصفهان ، مشهد ، شیراز و کرج

آگهی مشاغل صنعتی و خدماتی

آگهی مشاغل صنعتی و خدماتی در تهران ، اصفهان ، مشهد ، شیراز و کرج

بازار کالاهای مختلف در مرداد 1345


آدرس مقاله در پایگاه مجلات تخصصی نور: بورس » دوره اول، یکم مرداد ماه 1345 - شماره 36 (از صفحه 11 تا 12)

کارخانه فوم سازی اصفهان

فوم ساختمانی


فروشگاه محصولات ساختمانی

فروش انواع نرده حفاظ آهنی تهران

آموزش حسابداری در تهران

چهره بازار (2 صفحه)


بورس » دوره اول، یکم مرداد ماه 1345 - شماره 36 (صفحه 11)
‌ ‌‌‌چـهره‌ بازار
گروه کالاهای صادراتیپنبه
بازار پنبه در ماه گذشته رونقینداشت.زمینه پنبه درجه‌ یـک‌ نـیز‌ کـاهشیافته بود و بهمین جهت تجار فروشندهبرای انجام تعهدات خود با مشکلاتیروبرو بودند و عده‌ای نیز تعهداتخود‌ را مـوکول بدست آمدن محصولنو کرده‌اند.در بازارهای اروپا ومخصوصا کشورهای تولیدکننده جهانرکود‌ و سستی خاصی بوجود آمـده‌ است‌.خریدوفروش پنبه نـیز در بـازاربین‌المللی با کندی انجام میگیرد.
حفاظ درب آکاردئونی در اصفهان
محصول پنبه در بعضی از کشورهایتولیدکننده از جمله امریکا جنوبیخوب است.در بازار تهران نیز معاملاتپنبه تقریبا با توقف و رکود مواجهشده است‌ و کارخانه‌های داخلی نیز کمتردر بازار خرید می‌کنند.قیمت‌ها درطـول یک ماه اخیر ترقی محسوسینکرده است و پیش‌بینی میشود که سطحقیمت‌های پنبه در ماه جاری و آیندهتغییر قابل ملاحظه و محسوسی ننماید.

در مورد وضع‌ کشت‌ پنبه هنوز نمیتواناظهارنظر قاطع و دقیقی کرد عده‌ایاز تجار صادرکننده مـیگویند کـه محصولپنبه در سال جاری بعلت بارندگیهایاخیر در شمال خوب و رضایت‌بخش است.محصول پنبه تا اواسط شهریور ماهبتدریج به بازار‌ عرضه‌ خواهد شد وبازار صادراتی آن از مهرماه شروعمیگردد.صادرات پنبه تاکنون به95297 تن رسـیده اسـت.
پوست و سالامبور
بازار پوست و سالامبور که دریکی دو ماه گذشته با رونق و گرمیخاصی‌ روبرو‌ بود دچار سستی شدهو بازارهای خارجی آن راکد و سست شدهاست.در بازار آلمان-ایتالیا وامریکا و حتی ژاپن معاملات پوسـت وسـالامبور با کندی انجام میشود.در
مقدمه
در ماه گذشته‌ بازار‌ تهران‌ و شهرستانها بعلت کاهش زمینهکالاهای صادراتی‌ از‌ رونق‌ و گردش افتاده بود.

معاملات عمده جای خود را بماملات نقدی داده بود.وبهمین جهت میزان دادوسـتد در بـازار شـهرستانها بنحو قابل‌توجهیکاهش‌ یافته‌ بود‌.بـازار حـمل‌ونقل کـالا در بیشتر خطوط راکد وسست‌ بود‌.فعالیت در بازار آهن‌آلات و مصالح ساختمانی در حدماه گذشته جریان داشت و در بازار آن رونق و گرمی بیشتریمحسوس بود.

کاهش‌ اعـتبارات‌ وارداتـی‌ در بـازار استان آذربایجان بهبازار کالاهای وارداتی سالهای قبل رونـقی‌ داده بـود.

نرخ بهره در بازار ملایر به 24 تا 30 درصد رسید واین نرخ با مقایسه نرخ‌ بهره‌ در‌ بازار سایر شهرستانها بالاترین نـرخبهره در ایـران بـود.

بازار پول رونق‌ ماههای‌ گذشته را نداشت و معاملات نزولیبه کندی انجام مـیگرفت.نرخ بهره در بازار تهران نسبت بماهگذشته بعلت‌ کاهش‌ فعالیتهای‌ صادراتی و حتی وارداتی حدود1 تا 1/5 درصد پائین آمد.بـطور کـلی بـازار تهران‌ و شهرستانهاتا‌ اوایل‌ شهریور ماه فعالیت محسوسی نخواهد داشت و با عـرضهتدریجی کـالاهای صادراتی معاملات و گردش بازار و سرعت‌ گردشپول‌ افزایش‌ می‌یابد

در بررسی وضع این ماه نرخ کالاها در بازارهای داخـلی و خـارجیبررسی خـواهد شد‌ و درباره‌ هریک از کالاهای صادراتی و وارداتیتجزیه‌وتحلیل بعمل خواهد آمد.

بطور کلی بـاید گـفت:

مـعاملات‌ در‌ بازار‌ در آستانه تحول میباشد و تا یکی دوماه دیگر بازار کالاهای صادراتی بگردش و فعالیت بـازار‌ کـمکمحسوس‌ خـواهد کرد.با وجود آن هنوز کالاهای صادراتی بدستنیامده است ولی فروش کالا‌ بزارعین‌ و تولیدکنندگان‌ به صـورت وعـدهانجام میشود

ماه جاری بعلت تعطیلات بازارهایاروپا دادوستد این کالا مواجه باتوقف و رکود‌ سـنگین‌تری‌ خـواهد شـد.

رکود بازار پوست و سالامبور در بازار-های جهان موجب تنزل‌ قیمت‌ آن‌ گردیدهدر بازار داخـلی نـیز قیمت آنحدود 5 تا 10 درصد پائینآمده است.تنزل قیمت پوست وسالامبور‌ با‌ نظر‌ گـرفتن وضـع بـازارهاو همچنین پیش‌بینی وضع آینده آنممکن است قیمت آن در‌ حدود‌ 15درصد کاهش یابد.

در ماه گذشته بیش از 450 هـزارجلد پوسـت بزی به بازرگانی شورویفروخته‌ شد‌.بازار پوست تا اوایلمهرماه رونق و گرمی مـحسوسی بـدستنخواهد آورد.
خـشکبار
بازار جهانی‌ خشکبار‌ با رکودمواجه شده است.

قیمت خشکبار نیز‌ در‌ بازاراروپا‌ مجددا تنزل کرده اسـت.در بـازارتهران و شـهرستانها‌ معاملات‌ روی سبزهو بعضی از ارقام خشکبار محدود شدهاست،زمینه سبزه در بازار حدود‌ 5تـا‌ 7 هـزار تن تخمین زده میشود‌ ولیچون‌ قیمت آن‌ نسبت‌ به‌ قیمت جهانیبالا است معاملات آن راکد‌ شدهاست‌.

محصول سـبزه ایـران بسیار رضایتبخش است بهمین جهت در فصلفروش محصول نو‌ قیمت‌ خشکبارایران نسبت بـه قـیمت فعلی پائین‌ترخواهد‌ آمد.زیرا در سال‌ گذشتهمحصول‌ سـبزه ایـران بـسیار کم بوده‌.

معاملات‌ خشکبار از مهرماه به بـعدشروع خـواهد شد و ممکن استسبزه آن تا قبل از‌ رسیدن‌ فصل محصولاندکی تنزل نماید و به‌ بازار‌ اروپابـتدریج‌ صـادر شود.
زیره‌
بازار‌ زیره رونـق و گـرمی خاصیپیدا‌ کـرده‌ اسـت و در سـه ماه سال جاریبا مقایسه سه مـاه سـال گذشته صادراتزیره 51 درصد‌ افزایش‌ یافته است.محصول زیره امسال حدود‌ 12‌ تا15‌ هـزار‌ تـن‌ تخمین زده میشد امریکا‌ وپاکستان و سیلان اکـنون در بازارتهران و شهرستانها مشغول خـریدزیره ایـران میباشند

تاکنون حدود 2500 تن مـحصولزیره‌ نـو‌ بخارج صادر شده است واحتمال میرود‌ در‌ ماه‌ جاری‌ پاکستانمجددا‌ اقدام بخرید 50‌ تن‌ زیـره ازایـران بنماید.

بدین‌ترتیب پاکستان با خـریدمزبور 1000 تـن زیـره از ایران خریداریخواهد کـرد.قـیمت زیره‌ که‌ قبل‌ ازبـدست آمـدن محصول نو 600 دلاربصورت سلف‌ از‌ طرف‌ امریکائیها&‌amp‌;%03606BOBG036‌-G%
چهره بازار
گروه کالاهای صادراتیپنبه
بازار پنبه در مـاه گـذشته رونقینداشت.زمینه پنبه درجه یک نـیز کـاهشیافته بود و بـهمین جـهت تـجار فروشندهبرای انجام تعهدات خـود با مشکلاتیروبرو‌ بودند و عده‌ای نیز تعهداتخود را موکول بدست آمدن محصولنو کرده‌اند.در بازارهای اروپا ومخصوصا کشورهای تـولیدکننده جـهانرکود و سستی خاصی بوجود آمده است.خـریدوفروش پنـبه نـیز در بـازاربین‌المللی بـا کندی انجام‌ مـیگیرد‌.

مـحصول پنبه در بعضی از کشورهایتولیدکننده از جمله امریکا جنوبیخوب است.در بازار تهران نیز معاملاتپنبه تقریبا با توقف و رکود مـواجهشده اسـت و کـارخانه‌های داخلی نیز کمتردر بازار خرید می‌کنند‌.قـیمت‌ها‌ درطـول یـک مـاه اخـیر تـرقی محسوسینکرده است و پیش‌بینی میشود که سطحقیمت‌های پنبه در ماه جاری و آیندهتغییر قابل ملاحظه و محسوسی ننماید.

در مورد وضع‌ کشت‌ پنبه هنوز نمیتواناظهارنظر قاطع و دقیقی‌ کرد‌ عده‌ایاز تجار صادرکننده مـیگویند که محصولپنبه در سال جاری بعلت بارندگیهایاخیر در شمال خوب و رضایت‌بخش است.محصول پنبه تا اواسط شهریور ماهبتدریج به بازار‌ عرضه‌ خواهد شد وبازار صادراتی‌ آن‌ از مهرماه شروعمیگردد.صادرات پنبه تاکنون بـه95297 تـن رسیده است.
پوست و سالامبور
بازار پوست و سالامبور که دریکی دو ماه گذشته با رونق و گرمیخاصی روبرو بود دچار سستی شدهو بازارهای‌ خارجی‌ آن راکد و سست شدهاست.در بازار آلمان-ایتالیا وامریکا و حـتی ژاپن مـعاملات پوست وسالامبور با کندی انجام میشود.در
مقدمه
در ماه گذشته بازار تهران و شهرستانها بعلت کاهش زمینهکالاهای صادراتی‌ از‌ رونق و گردش‌ افتاده بود.

معاملات عمده جـای خـود را بماملات نقدی داده بود.وبهمین جـهت مـیزان دادوستد در بازار‌ شهرستانها بنحو قابل‌توجهیکاهش یافته بود.بازار حمل‌ونقل کالا در بیشتر خطوط‌ راکد‌ وسست‌ بود.فعالیت در بازار آهن‌آلات و مصالح ساختمانی در حدماه گذشته جریان داشـت و در بـازار آن رونق و گرمی ‌‌بیشتریمحسوس‌ بـود.

کـاهش اعتبارات وارداتی در بازار استان آذربایجان بهبازار کالاهای وارداتی سالهای قبل‌ رونقی‌ داده‌ بود.

نرخ بهره در بازار ملایر به 24 تا 30 درصد رسید واین نرخ با‌ مقایسه نرخ بهره در بازار سایر شـهرستانها بـالاترین نرخبهره در ایران بود.

بازار‌ پول رونق ماههای گذشته‌ را‌ نداشت و معاملات نزولیبه کندی انجام میگرفت.نرخ بهره در بازار تهران نسبت بماهگذشته بعلت کاهش فعالیتهای صادراتی و حتی وارداتی حدود1 تا 1/5 درصد پائین آمـد.بـطور کلی بـازار تهران و شهرستانهاتا اوایل شهریور‌ ماه فعالیت محسوسی نخواهد داشت و با عرضهتدریجی کالاهای صادراتی معاملات و گردش بازار و سـرعت گردشپول افزایش می‌یابد

در بررسی وضع این ماه نرخ کالاها در بازارهای داخـلی و خـارجیبررسی خـواهد شد و درباره هریک‌ از‌ کالاهای صادراتی و وارداتیتجزیه‌وتحلیل بعمل خواهد آمد.

بطور کلی باید گفت:

معاملات در بازار در آستانه تـحول ‌ ‌مـیباشد و تا یکی دوماه دیگر بازار کالاهای صادراتی بگردش و فعالیت بازار کمکمحسوس خواهد کـرد‌.بـا‌ وجـود آن هنوز کالاهای صادراتی بدستنیامده است ولی فروش کالا بزارعین و تولیدکنندگان به صورت وعدهانجام میشود

ماه جـاری بعلت تعطیلات بازارهایاروپا دادوستد این کالا مواجه باتوقف و رکود سنگین‌تری خواهد‌ شد‌.

رکـود بازار پوست و سالامبور در بـازار-هـای جهان موجب تنزل قیمت آن گردیدهدر بازار داخلی نیز قیمت آنحدود 5 تا 10 درصد پائینآمده است.تنزل قیمت پوست وسالامبور با نظر‌ گرفتن‌ وضع‌ بازارهاو همچنین پیش‌بینی وضع آینده‌ آنممکن‌ است‌ قیمت آن در حـدود 15درصد کاهش یابد.

در ماه گذشته بیش از 450 هزارجلد پوست بزی به بازرگانی شورویفروخته شد‌.بازار‌ پوست‌ تا اوایلمهرماه رونق و گرمی محسوسی بدستنخواهد آورد.
خشکبار‌
بازار‌ جهانی خشکبار با رکودمواجه شده است.

قیمت خـشکبار نـیز در بازاراروپا مجددا تنزل کرده است.در بازارتهران و شهرستانها معاملات‌ روی‌ سبزهو‌ بعضی از ارقام خشکبار محدود شدهاست،زمینه سبزه در بازار‌ حدود 5تا 7 هزار تن تخمین زده میشود ولیچون قیمت آن نسبت به قیمت جـهانیبالا اسـت معاملات آن راکد‌ شدهاست‌.

محصول‌ سبزه ایران بسیار رضایتبخش است بهمین جهت در فصلفروش محصول نو‌ قیمت‌ خشکبارایران نسبت به قیمت فعلی پائین‌ترخواهد آمد.زیرا در سال گذشتهمحصول سبزه ایران بسیار کـم بـوده‌.

معاملات‌ خشکبار‌ از مهرماه به بعدشروع خواهد شد و ممکن استسبزه آن تا قبل از‌ رسیدن‌ فصل‌ محصولاندکی تنزل نماید و به بازار اروپابتدریج صادر شود.
زیره
بازار زیره رونق و گرمی خاصیپیدا‌ کرده‌ اسـت‌ و در سـه مـاه سال جاریبا مقایسه سه مـاه سـال گـذشته صادراتزیره 51 درصد افزایش‌ یافته‌ است.محصول زیره امسال حدود 12 تا15 هزار تن تخمین زده میشد‌ امریکا‌ وپاکستان‌ و سیلان اکنون در بازارتهران و شهرستانها مـشغول خـریدزیره ایـران میباشند

تاکنون حدود 2500 تن محصولزیره‌ نو‌ بخارج صـادر شـده است واحتمال میرود در ماه جاری پاکستانمجددا اقدام بخرید 50‌ تن‌ زیره‌ ازایران بنماید.

بدین‌ترتیب پاکستان با خریدمزبور 1000 تن زیره از ایـران خـریداریخواهد کـرد.قیمت زیره‌ که‌ قبل ازبدست آمدن محصول نو 600 دلاربصورت سـلف از طرف امریکائیها&‌;%03606BOBG036‌-G%
بورس » دوره اول، یکم مرداد ماه 1345 - شماره 36 (صفحه 12)

معامله‌ شد اکنون به 450 دلار در هر تنکاهش یافته است.معاملات گرم زیرهدر ماه جاری‌ نیز‌ ادامه‌ خـواهد یـافت.
پسـته
بازار پسته بعلت کمی زمینه ساکتاست و هیچگونه معامله عمده‌ تجاریانجام‌ نـمیگیرد.

مـحصول پسته نو تا اواخر شهریورماه به بازار عرضه خواهد شد و از مهر-ماه مذاکرات‌ فروش‌ بکشورهایخارجی آغـاز مـیشود.
کـتیرا
بازار کتیرا رونقی ندارد ومیزان صادرات آن تقریبا‌ محدودشده‌ است.محصول نو کـتیرا مـفتولیبدست آمـده و کتیرای‌ خرمنی‌ اوایلمهرماه‌ بدست خواهد آمد.

معاملات صادراتی کتیرا از‌ مهرماه‌ با گرمی دنبال خـواهد شـد.
مـغز بادام
در اوایل سال جاری بردوتناگهانی چند‌ روزه‌ هوا سبب از بینرفتن قسمتی‌ از‌ محصول سردرختیبادام‌ آذربـایجان‌ شـد‌ و این پیش‌آمدسبب کاهش تولید و ترقی قیمت‌ مغزبادام‌ شد بطوریکه تجار صادرکنندهاین کالا نـتوانستند مـقدار قـابلملاحظه‌ای مغز بادام صادر نمایندتولید‌ مغز‌ بادام در سال 44 حدود2500‌ تن بوده که کلیه‌ محصول‌ آنـبه خـارج از کشور صادر‌ شده‌ است

دانشکده کشاورزی تبریز اکنونمشغول بررسی است تا نوع بـادام مـخصوصیانتخاب نـماید که‌ دیر‌ شکوفه نمایدو در مقابل سرما‌ استقامت‌ بیشتری‌ داشتهباشد چنانچه این‌ بررسی‌ جنبه عملیبخود بـگیرد و مـحصول‌ بادام‌ آذربایجانهرساله بطور رضایت‌بخشی بدستخواهد آمد و بازار صادراتی آن رونقو ثبات بهتری بـدست خـواهد آورد‌.

در‌ حـال حاضر بازار این کالا دراروپا‌ جریان‌ عادی دارد‌.
کالاهای‌ قلمکار‌
در چهار ماه اول‌ سال حدود 8تا 9 میلیون دلار کـالاهای قـلمکار ازاصـفهان به سوی بازارهای اروپا وحتی افریقا صادر‌ شده‌ است.

در سال گذشته بیش از‌ 25‌ مـیلیوندلار‌ کـالای‌ قلمکار‌ از جمله دیوارکوب‌ و روی‌میزی‌ و رویه تختخوابیبه اروپا صادر شد.

میزان صادرات قلمکار رو به‍-افزایش است و بازار آن مـخصوصا درتـابستان‌ و بهار‌ رونق‌ زیادتریدارد.

قیمت کالاهای قلمکار نسبتبسال گذشته حدود‌ 5 تا‌ 7 درصدافزایش‌ یـافته‌ اسـت‌.

فرش‌-بازار صادراتی فرش در هفته‌هایآخر تیرماه مـخصوصا در بـازار آلمـانراکد و سست شده بود و بازار داخلیمعاملات فرش بـا سـستی روبرو شده بوددر سه ماه گذشته میزان صادرات فرشخوب‌ و رضایتبخش بود و در هفته آخـرتیرماه بـازار فرش بطور کلی در اروپارونقی نـداشت.

مـعمولا با گـرمی هـوا بـازار صادراتیفرش از رونق و گرمی می‌افتد و ازاوائل مهرماه بـازار مـجددا رونقخود را بدست میآورد‌.

بازار‌ داخلی فرش رونقی نداردو قیمت فرش باب بـازار داخـلی نیزحدود 5 تا 10 درصد تنزل کردهاست.
کـالاهای وارداتیشیشه
بازار شیشه هـنوز رونـقی ندارددر ماه گذشته بازار ایـن کـالا راکد بودو‌ معاملات‌ با کندی انجام میشد.بازاراین کالا از اوائل پائیز با اتمام کـارهای سـاختمانی گرم خواهد شد و میزاندادوستد ایـن کـالا افـزایش خواهدیافت قیمت شـیشه‌ نـسبت‌ بماه گذشتهترقی نکرده اسـت.
آهـن‌
بازار‌ آهن با افزایش فعالیتهای ساختمانی رونق دارد و سفارشاتکالا متناسب با گردش بازار آهن بـاافزایش فـعالیت‌های ساختمانی رونقدارد و سفارشات کالا متناسب بـا گـردشبازار انجام مـیشود‌.

قـیمت‌ بـعضی اقلام آهن بعلتکمی‌ زمـینه‌ ترقی کرده است،ولی بارسیدن سفارشات جدید کالاهای مزبورمجددا تنزل خواهد کرد.
چای
بازار چای خـارجی در تـهرانمتوقف شده و معاملات روی چایخارجی در ماه گذشته بـکندی انـجاممیگرفت.قـیمت چـای در‌ هـندوستانباتوجه‌ به تنزل قـیمت روپیـه دربازار تهران حدود کیلوئی 10 تا 12ریال پائین‌تر از قیمت سابق میباشد.

قیمت چای در سیلان از تیرماهگذشته بتدریج تـنزل کـرده اسـت.معاملات چای اکنون‌ بصورت‌ نقدیانجام میگیرد‌.

سـفارشات چـای بـه خـارج مـتوقفشده و بـا وجود آنکه قیمت چای درسیلان تنزل کرده است معهذا سفارشکمتری به‌ این بازار داده میشود.
برنج
قیمت برنج در ماه گذشته حدودکیلوئی‌ 1 تا‌ 1/5 در‌ بازار تهرانتنزل کرد.

علت این تـنزل نزدیک شدنمحصول نو و زمینه زیاد آن در بازارتهران و مراکز تولید برنج ‌‌میباشد‌.شرکت‌های تعاونی و موسسات دولتیکه تا یک ماه و نیم قبل اقدام بخریدبرنج میکردند از‌ خرید‌ بیشترخودداری‌ کرده‌اند.گفته میشودمحصول برنج نو بـا مـقایسه محصولسال گذشته بنحو قابل ملاحظه‌ایافزایش خواهد یافت.اکنون‌ زمین‌هایزیادی بعنوان مزارع نمونه برنج باروش ژاپنی در شمال زیر کشت قرارگرفته است‌.

زارعین عضو شرکت‌های تعاونیدر‌ نظر‌ دارند که در سال جـاری قـیمتبرنج را حدود 2 تا 4 ریال ارزانتراز قیمت فعلی به بازار عرضه نمایند.
نرخ بهره
معاملات نزولی در بازار رونقزیادی ندارد و امضاء ممتاز حدود8 تا 9 درصد و امـضاء‌ درجـه یک بین10 تا 11 درصد و امـضاء درجـه دو از12 به بالا نزول میشود.وضع پول دربازار خوب است
ارز و مسکوک
قیمت بعضی از ارقام ارز با وجودآنکه تعداد‌ مسافرین‌ به کشورهایخارجی افزایش یافته است معهذا قیمتبعضی از ارقـام ارز در بـازار تنزل کردهاست بازار دلار نـسبت بـه ارقام دیگرارز وضع محکم‌تری دارد.قیمت طلانیز در طی ماه گذشته مثقالی‌ 2 تا‌ 3 ریالتنزل کرده است.

پهلوی طلا در بازار تهران حدود760 ریال بفروش میرسد در حالیکهدر خیابان اسلامبول حدود 700ریال بفروش میرسد بـطور کـلی قیمتارز و مسکوک در بازار تهران‌ و چهارراه‌ اسلامبول اختلاف زیادی دارد.
دموکراسی اقتصادی
{Yبقیه از صفحه 10Y}رای بدهید در اینصوت من هم آزادم که آراء را بنام هرکس که می‌خواهمبخوانم!!این افسانه نیست.دروغ نیست‌ مبالغه‌ نیست‌.تظاهرات دستجاتاین نـوع آزادی در‌ تـمام‌ انتخابات‌ مـا مشهود است.چرا اینطور است زیراما مفهوم آزادی را آنطور که انگلیسها تشخیص میدهند تعبیر نمیکنیم.یکفرد انگلیسی از لحـاظ‌ نژاد‌-تاریخ‌-طرز تربیت-موسسات اجتماعیو حکومتی از زمین تا‌ آسمان‌ بـا مـا تـفاوت دارد غالبا خیال می‌کنند کهدولتها مانع آزادی هستند.این عقیده مطلقا با منطق اجتماعی توافقندارد.دولت‌ کیست‌ و ماهیتش‌ چیست؟افراد دولت از هـمین ‌ ‌اجـتماع برمی-خیزند،آقائی که تا دیروز‌ در کوچه و بازار میگشت و بعلت تعلق بایناجتماع و خـصایص آن دارای عـقاید و نـظریات خاص بود فردا که وارد دولتشد‌ تغییر‌ ماهیت‌ نمیدهد از طرف دیگر اگر ملت بانتخاباتی نظیر انـتخاباتانگلستان علاقمند بود‌ خود‌ عامل تخریب آن قرار نمی‌گرفت.

حال اگر فرض کنیم که مـا بتوانیم نوع انتخابات انـگلستان را‌ درایـران‌ بمورد‌ اجرا گذاریم تازه وکلای انتخاب شده بهیچوجه نمایندهمنافع تمام طبقات اجتماع نیستند‌ و بنابراین‌ دموکراسی‌ و فلسفه آن کهعبارت از حکومت ملت بر ملت و حفظ منافع اکثریت است مورد اجرانخواهد‌ یافت‌.مقاله‌ دراز شد اگـر بخواندن این مطالب علاقمندید لطفاباید تا شماره‌های بعد صبر کنید

معامله‌ شد‌ اکنون به 450 دلار در هر تنکاهش یافته است.معاملات گرم زیرهدر ماه‌ جاری‌ نیز‌ ادامه خواهد یافت.
پسته
بازار پسته بـعلت کـمی زمینه ساکتاست و هیچگونه معامله عمده تجاریانجام‌ نمیگیرد‌.

محصول پسته نو تا اواخر شهریورماه به بازار عرضه خواهد شد و از مهر‌-ماه‌ مذاکرات‌ فروش بکشورهایخارجی آغاز میشود.
کتیرا
بازار کتیرا رونقی نـدارد ومـیزان صادرات آن تقریبا محدودشده است‌.محصول‌ نو کتیرا مفتولیبدست آمده و کتیرای خرمنی اوایلمهرماه بدست خواهد آمد.

معاملات صادراتی‌ کتیرا‌ از‌ مهرماه با گرمی دنبال خواهد شد.
مغز بادام
در اوایل سال جـاری بـردوتناگهانی چند روزه‌ هوا‌ سبب‌ از بینرفتن قسمتی از محصول سردرختیبادام آذربایجان شد و این پیش‌آمدسبب کاهش تولید‌ و ترقی‌ قیمت مغزبادام شد بطوریکه تجار صادرکنندهاین کالا نتوانستند مقدار قابلملاحظه‌ای مغز بادام صادر نـمایندتولید مـغز بـادام‌ در‌ سال 44 حدود2500 تن بوده کـه کـلیه مـحصول آنبه خارج از‌ کشور‌ صادر شده است

دانشکده کشاورزی تبریز اکنونمشغول‌ بررسی‌ است‌ تا نوع بادام مخصوصیانتخاب نماید که دیر‌ شکوفه‌ نـمایدو در مـقابل سـرما استقامت بیشتری داشتهباشد چنانچه این بررسی جنبه عـملیبخود بـگیرد‌ و محصول‌ بادام آذربایجانهرساله بطور رضایت‌بخشی بدستخواهد‌ آمد‌ و بازار صادراتی‌ آن‌ رونقو‌ ثبات بهتری بدست خواهد آورد.

در‌ حال‌ حاضر بازار ایـن کـالا دراروپا جـریان عادی دارد.
کالاهای قلمکار
در چهار‌ ماه‌ اول سال حدود 8تا 9 میلیون دلار‌ کـالاهای قلمکار ازاصفهان به‌ سوی‌ بازارهای اروپا وحتی افریقا صادر‌ شده‌ است.

در سال گذشته بیش از 25 میلیوندلار کالای قلمکار از جمله دیـوارکوب‌ و رویـ‌میزی‌ و رویـه تختخوابیبه اروپا صادر شد‌.

میزان‌ صادرات‌ قلمکار رو به‍‌-افزایش‌ است و بازار آن مـخصوصا‌ درتـابستان‌ و بهار رونق زیادتریدارد.

قیمت کالاهای قلمکار نسبتبسال گذشته حدود 5 تا 7 درصدافزایش یافته است.

فرش‌-بازار‌ صـادراتی فـرش در هـفته‌هایآخر تیرماه مخصوصا‌ در‌ بازار آلمانراکد‌ و سست‌ شده‌ بود و بازار داخلیمعاملات فرش‌ با سـستی روبـرو شـده بوددر سه ماه گذشته میزان صادرات فرشخوب و رضایتبخش بود و در هفته‌ آخرتیرماه‌ بازار فرش بـطور کـلی در اروپارونـقی‌ نداشت‌.

معمولا‌ با‌ گرمی‌ هوا بازار صادراتیفرش‌ از‌ رونق و گرمی می‌افتد و ازاوائل مهرماه بازار مجددا رونـقخود را بـدست میآورد.

بازار داخلی فرش رونقی نداردو‌ قیمت‌ فرش‌ باب بازار داخلی نیزحدود 5 تـا 10 درصـد‌ تـنزل‌ کردهاست‌.
کالاهای‌ وارداتیشیشه‌
بازار‌ شیشه هنوز رونقی ندارددر ماه گذشته بازار این کالا راکـد بـودو معاملات با کندی انجام میشد.بازاراین کالا از اوائل پائیز با اتمام کارهای ساختمانی گـرم خـواهد‌ شـد و میزاندادوستد این کالا افزایش خواهدیافت قیمت شیشه نسبت بماه گذشتهترقی نکرده است.
آهن
بازار آهـن بـا افزایش فعالیتهای ساختمانی رونق دارد و سفارشاتکالا متناسب با گردش بازار آهن باافزایش فـعالیت‌های‌ سـاختمانی‌ رونـقدارد و سفارشات کالا متناسب با گردشبازار انجام میشود.

قیمت بعضی اقلام آهن بعلتکمی زمینه ترقی کـرده اسـت،ولی بـارسیدن سفارشات جدید کالاهای مزبورمجددا تنزل خواهد کرد.
چای
بازار چای‌ خارجی‌ در تـهرانمتوقف شـده و معاملات روی چایخارجی در ماه گذشته بکندی انجاممیگرفت.قیمت چای در هندوستانباتوجه به تنزل قیمت روپیه دربازار تهران حـدود کـیلوئی‌ 10‌ تا 12ریال پائین‌تر از‌ قیمت‌ سابق میباشد.

قیمت چای در سیلان از تیرماهگذشته بتدریج تـنزل کـرده است.معاملات چای اکنون بصورت نقدیانجام مـیگیرد.

سـفارشات چـای به خارج متوقفشده و با‌ وجود‌ آنکه قـیمت چـای درسیلان‌ تنزل‌ کرده است معهذا سفارشکمتری به این بازار داده میشود.
برنج
قیمت بـرنج در مـاه گذشته حدودکیلوئی 1 تا 1/5 در بازار تـهرانتنزل کـرد.

علت ایـن تـنزل نـزدیک شدنمحصول نو و زمینه زیاد آن‌ در‌ بـازارتهران و مـراکز تولید برنج میباشد.شرکت‌های تعاونی و موسسات دولتیکه تا یک ماه و نیم قـبل اقـدام بخریدبرنج میکردند از خرید بیشترخودداری کرده‌اند.گـفته میشودمحصول برنج نو بـا مـقایسه محصولسال گذشته بنحو‌ قابل‌ مـلاحظه‌ایافزایش خـواهد‌ یافت.اکنون زمین‌هایزیادی بعنوان مزارع نمونه برنج باروش ژاپنی در شمال زیر کشت قـرارگرفته اسـت.

زارعین عضو‌ شرکت‌های تعاونیدر نـظر دارنـد کـه در سال جاری قـیمتبرنج را حـدود‌ 2 تا‌ 4 ریال‌ ارزانتراز قـیمت فـعلی به بازار عرضه نمایند.
نرخ بهره
معاملات نزولی در بازار رونقزیادی ندارد و امضاء ممتاز ‌‌حـدود‌8 تـا 9 درصد و امضاء درجه یک بین10 تـا 11 درصـد و امضاء درجـه دو‌ از‌12‌ بـه بـالا نزول میشود.وضع پول دربـازار خوب است
ارز و مسکوک
قیمت بعضی از ارقام‌ ارز با وجودآنکه تعداد مسافرین به کشورهایخارجی افزایش یافته اسـت مـعهذا قیمتبعضی از‌ ارقام ارز در بازار‌ تنزل‌ کردهاست بـازار دلار نـسبت بـه ارقـام دیـگرارز وضع محکم‌تری دارد.قـیمت طـلانیز در طی ماه گذشته مثقالی 2 تا 3 ریالتنزل کرده است.

پهلوی طلا در بازار تهران حدود760 ریال بفروش مـیرسد‌ در حـالیکهدر خـیابان اسلامبول حدود 700ریال بفروش میرسد بطور کـلی قـیمتارز و مـسکوک در بـازار تـهران و چـهارراه اسلامبول اختلاف زیادی دارد.
دموکراسی اقتصادی
{Yبقیه از صفحه 10Y}رای بدهید در اینصوت‌ من‌ هم آزادم که آراء را بنام هرکس که می‌خواهمبخوانم!!این افسانه نیست.دروغ نیست مبالغه نیست.تظاهرات دستجاتاین نوع آزادی در تمام انـتخابات ما مشهود است.چرا اینطور است زیراما‌ مفهوم‌ آزادی را آنطور که انگلیسها تشخیص میدهند تعبیر نمیکنیم.یکفرد انگلیسی از لحاظ نژاد-تاریخ-طرز تربیت-موسسات اجتماعیو حکومتی از زمین تا آسمان با مـا تـفاوت دارد غالبا‌ خیال‌ می‌کنند کهدولتها مانع آزادی هستند.این عقیده مطلقا با منطق اجتماعی توافقندارد.دولت کیست و ماهیتش چیست؟افراد دولت از همین اجتماع برمی-خیزند،آقائی که تا دیروز در کوچه و بازار میگشت‌ و بعلت‌ تعلق‌ بـایناجتماع و خـصایص آن دارای عقاید‌ و نظریات‌ خاص‌ بود فردا که وارد دولتشد تغییر ماهیت نمیدهد از طرف دیگر اگر ملت بانتخاباتی نظیر انتخاباتانگلستان علاقمند بود خود عامل تخریب‌ آنـ‌ قـرار‌ نمی‌گرفت.

حال اگر فرض کـنیم کـه ما بتوانیم‌ نوع‌ انتخابات انگلستان را درایران بمورد اجرا گذاریم تازه وکلای انتخاب شده بهیچوجه نمایندهمنافع تمام طبقات اجتماع نیستند و بنابراین دموکراسی‌ و فلسفه‌ آن‌ کـهعبارت از حـکومت ملت بر ملت و حـفظ مـنافع اکثریت است‌ مورد اجرانخواهد یافت.مقاله دراز شد اگر بخواندن این مطالب علاقمندید لطفاباید تا شماره‌های بعد صبر کنید