آگهی مشاغل صنعتی و خدماتی

آگهی مشاغل صنعتی و خدماتی در تهران ، اصفهان ، مشهد ، شیراز و کرج

آگهی مشاغل صنعتی و خدماتی

آگهی مشاغل صنعتی و خدماتی در تهران ، اصفهان ، مشهد ، شیراز و کرج

شرکت تعاونی گوشت گوسفندی کاشان و حومه


آدرس مقاله در پایگاه مجلات تخصصی نور: تعاون » دوره جدید، آبان 1372 - شماره 26 (از صفحه 22 تا 26)
URL : http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/122104
گزارشی از شرکت تعاونی گوشت گوسفند زنده کاشان و حومه  '(5 صفحه)
گزارشگر : صدیقیان،جواد
تعاون » دوره جدید، آبان 1372 - شماره 26 (صفحه 22)
‌ ‌‌‌گـزارشی‌ از: شرکت تعاونی گوشت‌ گوسفندی‌ کاشان و حومه

(به تصویر صفحه مراجعه شود) از‌:جواد‌ صـدیقیان‌
الف-مـقدمه

تـهیه و تأمین گوشت مصرفی مردم توسط دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی،یکی‌ از‌ مشاغل مهمی است کـه ضرورت برنامه‌ریزی‌ صحیحی را از طرف مسئولان ذیر بط‌ طلب‌ می‌کند؛لذا جهت‌ انجام‌ این مـهم شرکت‌ تعاونی گوشت گـوسفندی کـاشان و حومه‌ قدم‌های مثبتی برداشته است که در این گزارش‌ از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.
ب-ضرورت تشکیل شرکت‌ تعاونی

تا قبل از تشکیل شرکت تعاونی‌،تهیه و توزیع گوشت کاشان در اختیار تعدادی از افراد سلطه‌گر و سودجو بـود که کشتار روزانه را در اختیار خود داشتند و پس از کشتار،گوشت را به قیمت دلخواه در اختیار قصابان‌ شهر‌ قرار می‌دادند.در قبال جریان فوق،تعدادی از قصابان،شخصا اقدام به خرید دام نموده و هر روز صبح جهت کشتار دام و تـأمین گـوشت‌ مورد نیاز واحد قصابی خود و رضه آن‌ به‌‌ مردم شهر،شخصا به کشتارگاه مراجعه‌ می‌نمودند که این عمل نتایج منفی ذیل را به‌ دنبال داشت:

1-تحمل سختیها و مشقات برای تهیه و خـرید دام

2-عـدم ثبات قیمت خرید

3-چند‌ نرخی‌ شدن گوشت در سطح شهر

4-عدم کیفیت مناسب گوشت مصرفی
تعاون » دوره جدید، آبان 1372 - شماره 26 (صفحه 23)

به جهت اثرات منفی فوق الذذک و اعمال‌ فشار و سلطه‌گریهای سر بلوکها و اعمال‌ حاکمیت به افراد صـنف قـصاب،نیاز صنف‌ به‌‌ یک‌ تشکیل قوی و منسجم که بتواند‌ تهیه‌ دام‌، امر کشتار و توزیع گوشت مصرفی را خود (به تصویر صفحه مراجعه شود) عهده‌دار شود احساس می‌شد.بدین‌لحاظ مجوز تـشکیل شـرکت تـعاونی‌ گوشت‌‌ گوسفند کاشان از سوی مـقام اجـرایی آنـ‌ زمان(سازمان‌ مرکزی‌ تعاون کشور)صادر شد و مقدمات تشکیل تعاونی مزبور فراهم آمد.
ج-تاریخچه تأسیس شرکت‌ تعاونی

شرکت تعاونی گوشت گـوسفندی کـاشان‌ و حـومه‌ در‌ تاریخ 45/3/72 با 06 نفر عضو و سرمایه اولیه 000006‌ ریال شـروع بـه‌ فعالیت نموده و تا سال 36 فعال بود.در سال‌ 36 با ایجاد شعبه سازمان گوشت‌ کشور‌ در‌ کاشان،عملا فعالیت تعاونی متوقف گـردید. در سـال 17 در پیـ‌ درخواست‌ اکثریت‌ اعضاء صنف و با سعی و کوشش اداره تعاون‌ کاشان و طـی مذاکرات متمادی با فرمانداری، مقرر گردید‌ که‌ تعاونی‌ فعالیت مجدد خود را آغاز نماید.

در راستای تصمیم مزبور و با هـمکاری‌‌ ادارهـ‌ تـعاون‌،مجامع عمومی فوق العاده و عادی‌ بطور فوق العادهء شرکت،تشکیل شـده و تـصمیمات ذیل اتخاذ‌ شد‌:

1-مجمع‌ عمومی فوق العاده:تصویب‌ اساسنامه جدید مشتمل بر 57 ماده و 72 تبصره

2-مجمع عـمومی‌ عـادی‌ بـطور فوق العاده:

-انتخاب اعضاء اصلی و علی البدل هیأت‌ مدیره

-انتخاب بازرسان شـرکت‌

-تـصویب‌ آئیـن‌نامه‌ معاملات مشتمل بر 71 ماده و 2 تبصره

هیأت مدیره منتخب،در اولین جلسه خود یکی‌ از‌ افراد غـیر عـضو را کـه دارای سابقه‌ طولانی در امور تعاونی بود،بعنوان‌ مدیر‌ عامل‌‌ انتخاب نمود.
د-نحوه تهیه دام

نظر بـه ایـنکه شهرستان کاشان وضعیت‌ دامداری و دامپروری مطلوبی نداشته‌ و فاقد‌ دام کافی جهت کشتار روزانه مـی‌باشد،مـدیران‌ شـرکت که اطلاعات و آشنایی کاملی‌ از‌ وضعیت‌ شهرهای دام‌خیز دارند،دام مورد نیاز را از شهرهای:کرمانشاه-بروجرد-خـرم آبـاد -اصفهان-قم‌-بجنورد‌-شهرکرد‌-خمین‌ -گلپایگان و الیگودرز تهیه و تأمین می‌نماید.

فروش گوسفند زنده در تهران


مسئولین خرید دام،2 نـفر از اعـضاء‌ هـیأت‌‌ مدیره می‌باشند که انتخاب آنان از طریق‌ مجمع عمومی بدلیل خبرگی ایشان در زمینه‌ مزبور بوده‌ اسـت‌ مـنتخبین،با دریافت‌ حق الزحمه،نسبت به تهیه دام از شهرهای دام‌‌ خیز‌ فوق الذکـر اقـدام مـی‌نمایند.

عملکرد مناسب و مفید‌ شرکت‌ باعث‌ شده‌ است تا کلیه دامداران شهرهای مذکور‌ دام‌ خود را بـا مـیل و رغـبت به کاشان گسیل نمایند که‌ دلایل این علاقمندی‌ را‌ می‌توان در چهار عامل‌ ذیـل‌ جـستجو‌ نمود:

1-قیمت‌گذاری‌ مناسب‌ دام‌

2-دریافت وجه نقد در معاملات خود‌ با‌ تعاونی

3-کشتار دسته‌جمعی دام و روند سالم کـشتار
تعاون » دوره جدید، آبان 1372 - شماره 26 (صفحه 24)

وضـعیت کشتار شرکت تعاونی گوشت‌ گوسفندی‌ کاشان از تاریخ تیر ماه 17‌ لغایت خرداد مـاه 27‌

(بـه‌ تصویر صفحه مراجعه شود) L4‌-سرپرستی‌ و نظارت بـر امـر کـشتار توسط دامدار

این نکته قابل ذکر اسـت کـه بمنظور‌ نگهداری‌ دام‌های فرستاده شده،آغلهای‌ تابستانه‌ و زمستانه‌ در‌ محل کشتارگاه،تهیه‌ و تدارک‌ شـده اسـت که در‌ مواقع‌ مقتضی مورد اسـتفاده قـرار می‌گیرد.
هــ-نـحوه قـیمت‌گذاری دام

قیمت‌گذاری بدین صورت انجام می‌شود‌ کـه‌ ابـتدا،دام در محل کشتارگاه ذبح‌ شده‌ و سپس لاشه‌ آن‌ توزین‌ می‌شود و به ازای وزن‌‌ لاشـه و بـدون در نظر گرفتن کسری افت و رقم‌ (کـه در سایر شهرها اعمال شـده و بـر‌ این‌ اساس‌ در ازای وزن حقیقی لاشه‌های‌ دامـ‌ بـه‌ میزان‌ نیم‌‌ کیلو از هردام‌ کسر‌ می‌شود)وجه نقد محاسبه‌ و به دامدار مربوطه پرداخـت مـی‌گردد.
و-نحوه کشتار دام

کاشان،یکی از هـشت‌ شـهرستان‌ ایـران‌ است‌ که دارای کـشتارگاه صـنعتی می‌باشد و بدین‌‌ جهت‌ دامـ‌ جـهت‌ ذبح‌ و کشتار‌،در جای‌ مخصوص سربری قرار می‌گیرد و بوسیله چند نفر از کارگران سلاح ذبح گـردیده و پس از آنـ‌ بوسیله قلابهای مخصوص در ریل قرار گـرفته‌ و تـوسط مابقی کـارگران‌ سـلاخ پوسـت‌کنده و تمیز شده و برای تـوزیع آماده می‌شود.پس از توزین،گوشت آماده شده به 2 سردخانه‌ کشتارگاه هدایت و سپس جهت توزیع بین‌ 821 واحـد قـصابی عضو به میزان تعیین‌شده‌ سهمیه‌ هـرواحد‌ قـصابی،مـجددا وزن گـردیده‌ و تـوسط اتومبیلهای شرکت و نـیز شـهرداری به‌ مغازهای آنان حمل می‌گردد.

لازم به ذکر است که سهمیه،میزان ثابتی‌ است مگر اینکه عـضوی شـب قـبل از‌ کشتار‌ درخواست افزایش یا کاهش سهم خـود را بـنماید کـه در صـورت کـشتار اضـافی،با افزایش‌ سهم متقاضی موافقت بعمل می‌آید.
وضعیت کشتارگاه‌ زمان‌ کشتار‌:

همانطورکه ذکر شد،کاشان از‌ جمله‌‌ شهرهایی است که دارای کشتارگاه صنعتی‌ است.کشتار روزانه شرکت از ساعت 3 بـامداد شروع و تا ساعت 7 صبح ادامه می‌یابد و پس‌ از آن گوشت دام‌ با‌ انجام بررسیهای لازم‌ توسط‌ متخصصین‌ امر دامپزشکی و بهداشت‌ (از ادارات دامپزشکی و بهداشت)جهت‌ توزیع بین 821 واحد قصابی عضو شرکت‌ تعاونی آماده مـی‌گردد.
-مـکان کشتارگاه

کشتارگاه صنعتی کاشان در فاصله 3 کیلومتری جنوبی مرکز شهر واقع‌ شده‌ است. ساختمان محل مذکور توسط سازمان گوشت‌ کشور احداث شده و در نتیجه عدم فعالیت‌ سازمان مذکور،کشتارگاه در اختیار شـهرداری‌ کـاشان قرار داده شده است و در حال حاضر نیز شرکت‌ تعاونی‌ جهت کشتار‌ روزانه از آن‌ استفاده می‌نماید.
-هزینه کشتار روزانه

جهت تأمین هزینه کشتارگاه،روزانه بـازای‌ هـررأس دام کشتار‌ شده مبلغ 006 ریال بـابت‌
تعاون » دوره جدید، آبان 1372 - شماره 26 (صفحه 25)

دسـتمزد سلاخی و مبلغ 524 ریال بابت‌‌ عوارض‌ شهرداری‌ و هزینه حمل گوشت به‌ واحدهای قصابی اعضاء از طرف تعاونی‌ پرداخت می‌شود.مضافا اینکه در پایان هر‌ ‌‌هفته‌،صورت وضـعیت کـشتار انجام شده تهیه و بـه ارگـانهای ذیربط نظیر:اداره تعاون و کمیسون‌ نظارت‌ شهر‌ جهت استحضار و بهره‌برداری لازم ارسال و در پایان هرماه نیز میزان عملکرد شرکت تعاونی به ارگانهای‌‌ مذکور ارسال می‌شود.

جدول شماره(1)وضعیت کشتار شرکت‌ تعاونی از تاریخ تـیر مـاه‌ 17 لغایت خرداد ماه‌‌ 27‌ را بمدت یکسال نشان می‌دهد.
ح-نوع کشتار و نحوه تعیین‌ قیمت

نظر به اینکه نام تعاونی،شرکت تعاونی‌ گوشت گوسفندی است،لذا نوع کشتار آن نیز شامل:گوسفند(بره و میش)بـز-بـزغاله‌ و نوع‌ دیـگر آن به نام چپش می‌باشد.از انواع دامهای‌ مذکور به هرواحد قصابی،و به نسبت سهمیه‌ درخواستی وی توزیع می‌شود و گـوشت‌ توزیعی از کیفیت متناسبی جهت عرضه به‌ شهروندان برخوردار‌ می‌باشد‌.

قیمت‌گذاری گـوشت مـصرفی نـیز از مصرف‌ شرکت و با نظارت کمیسیون نظارت شهر انجام می‌شود.
ط-نحوه توزیع گوشت

یکی از ویژگیهای شرکت تعاونی کـه ‌ ‌در سـطح کشور جنبه خاصی دارد،تهیه‌ و تأمین‌‌ 08 الی 58 درصد گوشت مورد نیاز شهر می‌باشد که در ایـن زمـینه تـعاونی در طول‌ فعالیت خویش،عملکرد مثبت و قابل قبولی را ارائه نموده است.

میزان و بهای گوشت‌ هرعضو‌ در 2 نسخه‌ فـاکتور می‌شود.یک نسخه از آن به خریدار و نسخه‌ای دیگر به ضمیمه لیست گوشت توزیع‌ شـده،جهت ثبت در دفاتر حـسابداری بـه امور اداری و حسابداری شرکت ارسال‌ می‌گردد‌. نحوه‌ بازپرداخت بهای گوشت توزیع شده‌ از‌ طرف‌ اعضاء از طریق وجه پرداختی به بانک‌ و ارائه فیش به قسمت حسابداری شرکت انجام‌ می‌پذیرد.
ی-فروش آلایش و دل و جگر

با اعمال‌ روشـهای‌ فوق‌ در امر کشتار، آلایش مربوط به آن از‌ کیفیت‌ مرغوب و بالایی برخوردار می‌باشد،به نحوی که فروش‌ آلایش کشتار شرکت تعاونی،خصوصا آلایش پوست و روده آن،زبانزد سایر‌ شهرستانهاست‌.

اصولا‌ آلایش مربوط به شرکت تـعاونی، چـهار مورد را شامل می‌شود‌ که عبارتند از: پوست و روده-دل و جگر-کله و پاچه و پیه.آلایش‌های مذکور،بصورت مزایده به‌ پیمانکاران واگذار می‌گردد‌ و به‌ غیر‌ از دل و جگر که در کاشان صد در صد 001% مصرف‌‌ دارد‌ و پیمانکار متعهد می‌شود فـروش فـرآورده‌ مذکور را در همین شهر به انجام رساند،در مورد مابقی‌ آلایش‌ها‌،پیمانکار‌ مجاز است که‌ آن‌را به نقاط دیگر کشور انتقال داده،در معرض‌ فروش‌ قرار‌ دهد.
ک-وضعیت فعلی شرکت و میزان‌ سرمایه آن

در حـال حـاضر تعداد کل اعضاء بالغ‌ بر‌ 821‌ نفر است که به کار قصابی و فروش‌ گوشت گوسفندی اشتغال دارند.همگام با افزایش‌ تعداد‌ اعضاء و در راستای توسعه‌ فعالیتهای اقتصادی شرکت،سرمایه تعاونی نـیز رو بـه فـزونی‌ است‌ به‌ نحوی که سـرمایه آن تـا پایـان خرداد ماه سال هفتاد و دو به‌ 00001982 ریال‌ رسیده‌ است.
ل-پرسنل شرکت تعاونی

اصولا کارکنان و پرسنل تعاونی به 2 دسته‌ تقسیم می‌شوند که‌ عـبارتند‌ از‌:پرسـنل شـاغل در امور اداری و پرسنل شاغل در کشتارگاه.
1-پرسنل اداری

پرسنل اداری،افرادی را‌ شـامل‌ مـی‌شود که‌ در امور اداری-مالی و حسابداری انجام‌ وظیفه می‌نمایند.بدین‌طریق،مدیر‌ عامل‌‌ شرکت‌ با سابقه طولانی در امر تعاونی،با مدرک دیـپلم و بـازنشسته دولت در امـور اداری‌ و سه‌ نفر‌ نیز‌ در قسمت حسابداری و امور مالی‌ انجام وظـیفه می‌نمایند و مسئولیت امور حسابداری آن‌ بعهده‌ یکنفر کارشناس‌ حسابداری می‌باشد.
2-پرسنل کشتارگاه

پرسنل کشتارگاه افرادی را شامل می‌شود کـه جـهت نـظارت بر‌ حسن‌ اجرای کشتار و امر توزین و صدور فاکتور برای اعضاء و تـقسیم‌ گـوشت بین آنان‌ انجام‌ وظیفه نموده و جمعا 6
تعاون » دوره جدید، آبان 1372 - شماره 26 (صفحه 26)

(به تصویر صفحه مراجعه‌ شود‌) نفر‌ را در برمی‌گیرد.ضمنا تعداد 33 نـفر‌ کـارگر‌ سـلاخ-4 نفر کارگر روده‌کش-51 نفر کارگر کله پاک‌کن و 3 نفر کارگر آلایشهای دل‌ و جگر‌ و کـله و پاچـه نـیز در کشتارگاه‌ مشغول‌ به کار‌ بوده‌ که‌ بصورت‌ روزمزد انجام وظیفه می‌نمایند.کلیه‌ افراد‌ مـذکور بـاستثنای کـارگران مخصوص دل و جگر و کله و پاچه که مزد خود را‌ از‌ پیمانکار مربوطه دریافت می‌دارند،حقوق روزانه‌ خـود را از شـرکت‌ تعاونی‌ دریافت می‌نمایند.

کلیه پرسنل و کارگران‌ تعاونی‌(اعم از اداری و کشتارگاه)به جز مدیر عـامل و 2 تـن از پرسـنل حسابداری،بقیه‌ تحت‌ پوشش بیمه بوده‌ و از کلیه‌ حقوق‌ و مزایای‌ قانونی برخوردارند.
م-تأسیسات‌ و امکانات‌

هـمانگونه کـه قبلا ذکر‌ شد‌،محل کشتارگاه‌ متعلق به سازمان گوشت کشور بوده که در اخـتیار شـهرداری قـرار داده‌ شده‌ است و فعلا شرکت تعاونی جهت کشتار‌ روزانه‌ از آن‌‌ استفاده‌ می‌نماید‌.محل دفتر شـرکت کـه‌ در مرکز شهر واقع شده است بصورت استیجاری‌ می‌باشد و تاکنون شرکت اقدامی در مـورد خـرید‌ سـاختمان‌ برای تعاونی ننموده است تا از‌ این‌ طریق‌ ضمن‌ کاهش‌ هزینه‌های شرکت در‌ جهت‌ ثابت نگهداشتن قـیمت گـوشت مـصرفی‌ مردم شهر و رعایت رفاه نسبی آنان اقدام‌ نماید.

ضمنا از نظر‌ سایر‌ امـکانات‌،تـعاونی دارای‌ 2 دستگاه ماشین وانت مزدا-یک‌ خط‌ تلفن‌‌ و فاکس‌-یکدستگاه‌ ماشین‌ تحریر- یکدستگاه ماشین فتوکپی-یـک دسـتگاه فاکس‌ ویک باسکول توزین گوشت جهت اعضاء شرکت می‌باشد.
پیشنهاد و توجه

بـا تـوجه به مطالب مندرج،چنین استنباط می‌شود بـهتر اسـت‌ کـه در رابطه با تهیه و توزیع‌ گوشت مصرفی،اقـدامات مـربوط از طریق‌ شرکت تعاونی انجام شده و دولت تنها جنبه‌ نظارت و راهنمایی داشته باشد.زیرا پس از آغـاز مـجدد فعالیت شرکت‌ تعاونی‌ و در اختیار گـرفتن تـأمین گوشت مـورد نـیاز مـردم شهر، نتایج سودمندی حاصل شده کـه از مـهمترین‌ آنها می‌توانیم به موارد ذیل اشاره نماییم:

-ارزانتر بودن قیمت گوشت نـسبت بـه‌ سایر‌ شهرها

-خرید دام بصورت عمده از دامـدار و ایجاد تثبیت قیمت خـرید و جـلوگیری از افزایش بی‌رویه‌ قیمتها.

-ایجاد هـمکاری و هـماهنگی و تفاهیم بین اعضاء صنف‌ و اتحاد‌ عمیق و همه جانبه بین آنان‌ و ایجاد‌ یک تـشکل قـوی و سازمان یافته جهت برطرف‌ نـمودن مـشکلات اعـضاء.

از میان نتایج فـوق الذکـر،مورد اول بیشتر از سایر مـوارد جـلب توجه می‌نماید‌،بدلیل‌ آنکه‌ کاشان،شهر دام‌خیزی‌ نبوده‌ و چون دام کافی‌ جهت کشتار روزانه نـدارد،لذا مـجبور است که‌ دام مورد نیاز خود را از شـهرهای دامـ‌خیز کشور تـهیه نـماید و بـه ناچار متحمل هزینه‌های‌ جـانبی بیشتری گردید و طبیعتا‌ می‌بایستی‌‌ گوشت مصرفی نیز به قیمت بیشتری به فروش‌ برسد.ولی با اجـرای شـیوه تعاون و همکاری و بدلیل وجود یک شـرکت تـعاونی،قـیمت‌ گـوشت نـه تنها گرانتر از دیـگر شـهرها نبوده‌ بلکه‌ از‌ قیمت کمتری‌ نیز برخوردار می‌باشد.

بهمین دلیل،این امید وجود دارد که در راستای سیاستگذاریهای دولت در بـخش‌ تـعاونی‌ اقـتصاد جمهوری اسلامی ایران،شاهد رشد،شکوفایی و تـوسعه ایـنگونه تـعاونیها در‌ سـرتاسر‌ مـیهن‌ اسـلامی بوده و با اهمیت دادن به‌ بخش تعاونی و پایان بخشیدن به جدایی کار از سرمایه،نظاره‌گر تحقق ‌‌آرمانهای‌ اصول چهل‌ و سوم و چهل و چهارم قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران باشیم.

 گوسفند زنده در تهران،بره فروشی و خرید دام زنده تهران