محققان و آموزگاران با کمک گرفتن از روانشناسان در زمینه تدریس
ریاضی روشهای بسیاری را مورد بررسی قرار داده اند و آنها را با دقت دسته
بندی کرده اند. برخی از این روشها فقط با ذکر نام در این مقاله آورده
شده اند. در مقالات بعدی در مورد این روشها توضیحات بیشتری خواهیم داد.
روش های مختلف تدریس ریاضی
روش
سقراطی و روش مکتب خانه ای که جزء روشهای سنتی هستند و روش توضیحی، روش
سخنرانی، روش اکتشافی، روش حل مساله، روش بحث در کلاس، روش پرسش و پاسخ،
روش فعال، روش الگوریتمی، روش قیاسی و استقرایی آموزش مهارتهای فراشناختی
که جزء روشهای جدید در کلاس ریاضی می باشند.
معلم
آگاه و با تجربه می داند همانگونه که اثر انگشت انسانها با یکدیگر فرق
دارد، یادگیری آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. برخی دانش آموزان از راه
دیدن و برخی از راه شنیدن و برخی از هر دو استفاده می کنند. هر روش برای یک
دانش آموز نتیجه بهتری خواهد داشت. یک معلم ریاضی خوب می داند که برای هر
دانش آموز از چه روشی باید استفاده کند. همچنین می داند مباحث مختلف را
باید با روشهای مناسب ارائه داد که بستگی به دانش آموز و مبحث مورد نظر
دارد. یک آموزگار خوب می داند که گاهی لازم است متکلم وحده باشد، گاهی
قاعده ها را بیان کند و گاهی با پرسش و پاسخ های هدفمند با دانش آموزانش
آنها را به سوی یادگیری مطالب جدید هدایت کند یا این که همراه با دانش
آموزانش در مسیر کشف مطالب جدید گام بر دارد. متاسفانه به دلیل ازدحام در
کلاسهای درس و اندک بودن نیروی کار آموزش و پرورش استفاده از چنین روشی
برای تدریس درس ریاضی غیر ممکن است معلمان کوشا و زحمتکش آموزش و پرورش نمی
توانند این روش را عملی کنند نه به دلیل نا آگاهی بلکه به دلیل شرایط سخت
آموزشی… و این موضوع کاملا قابل درک است. اما خبر خوش این است که معلمان
دلسوز اکولرن در کلاسهای خصوصی ریاضی به این موضوع همواره توجه دارند و
علاوه بر این که تفاوتهای فردی دانش آموزان را می بینند برای آن هم ارزش
بسیاری قائلند. معلمین ما باغبان هستند نه مجسمه ساز. این معلمین کوشا با
توجه به توانایی دانش آموزانشان و درک شرایط آنها، این عزیزان را به بهترین
نحو هدایت می کنند و با درک شرایط روحی و جسمی و استعدادشان همراه و همگام
با دانش آموز بهترین روشها را انتخاب می کنند.اساتید این مرکز با توجه به
شرایط کلاسهای آنلاین و حضوری از لوازم کمک آموزشی بهره می گیرند و بهترین
تدریس ها را با مطالعه و بررسی کتب درسی و کمک آموزشی ارائه می دهند.
سوالات و تکالیف دانش آموزان پایه های یکسان با توجه به توانمندی دانش
آموزان متفاوت است و در اکثر موارد سوالات آماده نیست و با توجه به
تواناییهای آن روز دانش آموز طراحی می شود.اکولرن مانند داروخانه ای است
که داروی هر دانش آموز با دیگری فرق دارد. هیچ نسخه ای آماده شده از قبل
وجود ندارد، همه چیز بر اساس دانش آموز تنظیم می شود، برای همین است که
دانش آموز کلاس نهم مرکز اکولرن می گوید کلاسهای آنلاین و حضوری مرکز هیچ
فرقی ندارند و به همین دلیل است که دانش آموزان ما همواره به ما وفادار
بوده اند. دانش آموز عزیز ما تبسم که از کلاس چهارم به جمع دانش آموزان ما
پیوسته است و اکنون کلاس هشتم است ، هرگاه به مشکلی برمی خورد به والدینش
اعلام می کند که کلید حل این مشکل نزد مرکز اکولرن و آموزگاران دلسوز آن
مرکز می باشد. دانش آموزان ما اکنون در دانشگاه های معتبر در حال تحصیل
هستند و موفقیت و انگیزه خودشان را مدیون ما می دانند. البته تلاش و موفقیت
انتخاب این عزیزان بوده است و ما پنجاه در صد این فرآیند هستیم و بقیه
فرآیند به عهده آنان بوده است. ثمره تلاش ما و دانش آموزانمان این موفقیت
هاست. معلمان این مرکز در زمان تدریس خصوصی ریاضی در اصفهان
فقط هوش ریاضی و کلامی دانش آموزان را نمی سنجند بلکه با دیدن تواناییها و
استعداد های دانش آموزان و تشویق آنها این مسیر خسته کننده را برای آنها
به مسیری دلپذیر تبدیل می کنند. دوستی و روابط صحیح انسانی، احترام به شان
و شخصیت دانش آموزان جدا از عملکردشان یکی از بهترین روشهای تدریسی است که
مختص اکولرنی هاست. قرار نیست همه دانش آموزان ریاضی دان شوند یا دکتر و
مهندس، ما به موسیقیدانها، انیمیشن سازان، نقاشان، خیاطان و باغبانهای
مهربان و… نیازمندیم. ما می دانیم که این آینده سازان بدون عزت نفس و
خودباوری هیچ نخواهند بود. اساتید مجرب ما دست دانش آموزان عزیزمان را می
گیرند و آنها را در راه رسیدن به مهارتهای لازم در درس ریاضی یاری می کنند
و اعتماد به نفس از دست رفته آنها را به دلیل ضعف در درس ریاضی به آنها
بر می گردانند. نکته خیلی مهم این است که تنها کاری که دانش آموزان باید در
کنار ما انجام دهند خواستنی از صمیم دل است که منجر به افزایش تلاش و کوشش
شود بقیه مسیر را اکولرن طی خواهد کرد.